Liinalammilla 23.11.2011
Me Liinalammin koulu oppilaskunnan hallituksen jäsenet olemme pohtineet koulun rakentamisen siirtämisasiaa. Monet odotukset uutta koulua kohtaan hiipuivat kuullessamme rakentamisen viivästymisestä. Jos rakentamista ei aloitettaisikaan ensi keväällä, pitäisikö meidän selviytyä nykyiseen tapaan vielä useampikin vuosi?
Liikuntasalin puute on harmittanut meitä kaikkia. Tunneilla joudumme pysyttelemään ulkosalla hieman huonommallakin säällä. Koulun jalkapallokentällä mahdollisuudet liikkua ovat pienet. Tunnista toiseen jatkuva palloilu ei ajan kuluessa ole kenestäkään enää mukavaa. Jos opetussuunnitelman mukaan saisimme nauttia muustakin liikunnasta, tulee eteen tilojen ja välineiden puute. Tänä vuonna meitä on piristetty telinevoimistelukäynneillä Jyväskylän Hippoksella, mutta niitäkin on luokittain vain viisi syksyllä ja toiset viisi keväällä. Rahojen hiipuessa meillä ei kuitenkaan enää ensi vuonna ole varaa näihin reissuihin. Kaikki puolet Hipposkäynneissä eivät ole hyviä. Normaaliin liikuntatuntiin koululla kuluisi aikaa vain yhden tunnin verran, mutta Jyväskylään mentäessä mukaan tulee myös matka. Helposti käynnissä vierähtää aikaa kolmannenkin tunnin puolelle. Kaikilta jää väliin muita aineita, joissa pakosti jäädään jälkeen. Pienemmillä oppilailla koulupäivät ovat lyhyitä. Heillä palaa aikaa muualla, jolloin tärkeisiin aineisiin kuten äidinkieleen ja matematiikkaan jää vähemmän tunteja. Samaan tyyliin myös välitunteja karsiintuu. Vanhempien oppilaiden päivät ovat pidempiä, mutta silti useamman tunnin jäädessä pitämättä kaikkiin vuoden opiskeltaviin asioihin ei voida pureutua tarkemmalla katseella. Hutaistut asiat tulevat esiin seuraavana vuonna, kun laskiessasi laskua huomaat ongelman edessäsi. Jo opittu asia ei jäänyt kiireessä mieleen.
Muissakin aineissa kuin liikunnassa tilat ja välineet ovat esteinä. Teknisen työn tilat menivät vanhan rakennuksen mukana. Nykyisen (hieman kummallisen) järjestelyn takia syömme ja sahaamme samoissa tiloissa. Puukäsityönluokka on siis ruokalassamme. Tämä tila on pieni, jonka seurauksena sinne ei mahdu välineitä kaikille oppilaille. Viiloja on pari ja sahoja muutamia. Töiden valmistuminen on hidasta, kun tunneilla istutaan ja odotellaan puolet ajasta. Kun nykyisillä mahdollisuuksilla saat muutaman työn valmiiksi vuodessa, voisi määrä kasvaa huomattavasti suuremmissa tiloissa monipuolisemmilla välineillä. Innokkaimmankin nikkarin kohdalla saattaa kiinnostus hiipua näillä mahdollisuuksilla.
Koulumme nykyisissä tiloissa huomaa hetkessä huonon sisäilman. Kuuden tunnin koulupäivän aikana viimeiset tunnit kuluvat hieman nuutuneessa ilmapiirissä. Melkein jokainen on huomannut olonsa muuttuvan päivän aikana. Aamulla saapuessasi kouluun saatat odottaa innokkaasti päivän kohokohtana tunnettua liikuntatuntia. Tunnilta siirtyessäsi huomaat väsyväsi ja ryhtisi lyyhistyvän kokoon iltapäivään mentäessä. Kun viimeisenä koittaa liikuntatunti, sinua ei enää huvita potkia palloa. Väsyneenä joudut laahustamaan koko tunnin kentän päästä päähän. Jos sisäilman laatu olisi parempi, saattaisi asentosi ja asenteesi pysyä virkeämpinä. Viimeisen tunnin tullessa eteen vetäisit täysillä pallon perässä laahustelun sijasta. Toisella on tullut eteen päänsärkyä, kun toisen iho on reagoinut ilmaan. Oireita listatessa eteen tulisi useita erilaisia ilman vaikutuksia.
Näiden asioiden tiimoilla oppilaskunnan hallituksen mielestä rakentamisen alkaminen keväällä olisi paras vaihtoehto kaikkien koulussa työskentelevien kannalta. Oppilaiden lisäksi myös opettajat hyötyisivät uudesta koulusta samalla tavalla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti